Den gamle by
[Op] [Kirke Saabys historie] [Byens folkeskole] [Gadekæret] [De gamle huse] [Lokalhistorisk arkiv] [Lokalplan 64] [Kort over Saaby området]

Kirke Saabys historie
Byens folkeskole
Gadekæret
De gamle huse
Lokalhistorisk arkiv
Lokalplan 64
Kort over Saaby området

Kirke Saaby er en lille landsby der ligger i den nordlige del af en driftig kommune. Kommunen (Hvalsø) har godt 7.000 indbyggere. Af disse bor knap 50 % i den nordlige del af kommunen. Denne del af kommunen dækker det der i gamle dage hed Saaby-Kisserup sogn.

Kirke Saaby ligger i Hvalsø kommune, der er beliggende i Roskilde amt - midt mellem Roskilde og Holbæk.

map.gif (32058 bytes)

Byen er såkaldt lokalcenter og har både daginstitutioner, skole (til 10'ende klasse), kirke, bibliotek, forsamlingshus, Dagli' Brugs, slagterforretning m.m.

Byen har ca. 571 boliger fordelt med 157 i og omkring den gamle landsby (heraf er de 25 ældreboliger og de 19 alminnyttig udlejning).  Omkring den gamle landsby ligger der 2 parcelhuskvarterer Fuglevang med 222 boliger og Christiansminde med 81 boliger. Endvidere er der 2 andelsboligforeninger, Heibergshave med 25 boliger og Skovåsen med 27 boliger. Så er der et almennyttigt område, Granhaven med 48 boliger og endelig udstykningen Munkevænget med 11 boliger.

Byen er beliggende i HT-området ligesom stationen i Hvalsø er sidste togstation i HT-området.