Spørgsmål til præsten
Kirke-Saaby kirke Kisserup Kirke Sawarabykoret Konfirmander i tiden Spørgsmål til præsten Kirkebladet Praktiske oplysninger Gudstjenester Aktiviteter Kirkens besøgstal Links til kirkesider

Tilbage

Spørgehjørne

På denne side kan man stille alskens spørgsmål til præsten vedrørende kirken - det være sig teologiske spørgsmål eller spørgsmål omkring biblen, igangværende debatter, praktiske forhold og meget mere.

Spørgsmål der rettes til præsten her på denne side vil blive offentliggjort på hjemmesiden sammen med præstens svar. Hvis man ønsker at spørgsmålet og det svar der bliver givet skal være personligt og ikke komme ud til andre, bedes man benytte Poul Joachim Stender e-mail. Den er pjs@km.dk

Man skal udfylde navn og email i blanketten, men det er valgfrit om man vil have sit navn frem.

Klik her for at komme til skemaet der altid står nederst på siden.

Spørgsmål 54: Lige et praktisk spørgsmål vedr. bryllup. Er det tilladt, at kaste med ris udenfor kirken efter vielsen? Jeg har ikke kunnet finde svar på dette nogen steder. Vi glæder os til på lørdag, når Kenneth og Michele skal giftes. Med venlig hilsen Ulla

Svar: Ja- ved bryllupper må der gerne kastes med ris udenfor kirken. Ris skader, har vi fået oplyst, ikke fuglene
 

Spørgsmål 53: Jeg kan læse ud fra det der står her på hjemmesiden, at præster ikke kikker på uret under en samtale... nok ikke alle - jeg har været uheldig,jeg har  talt med en præst og han kikkede på uret hele tiden tror kun jeg talte med ham 40 minutter så var tiden udløbet..jeg fik ikk så meget ud af det.. - Marie

Svar: Hej Marie - Det gør mig ondt at høre, at du er utilfreds. Men præsten har måske haft en vigtig samtale med nogle, der har mistet eller et møde, hvor han eller hun ikke kunne komme for sent. Det er svært at sætte tid på, hvor lang tid en samtale bør vare. Det afhænger meget af situationen. Men ca. 45-60 min. til en samtale er en udmærket begyndelse. Så kan man altid mødes igen. Det er også vigtigt, at samtalen ikke bliver for lang og ender med gentagelser og at man kører i ring. Det må være samtalens indhold og ikke længde, der er afgørende. -  Mange hilsener - Poul

Tillæg: Ja jeg ved ikke... jeg har talt med ham op til flere gange han har alttid travlt og jeg får ikke noget ud af det.... måske er han ikke vant til samtaler der handler om et problem - jeg har læst at præster ikke har så meget psykologi og kropssprog i uddannelsen så kan det måske være svært.

Tillægssvar: Jeg synes, at vi præster er ret gode til samtaler. Vi bestiller næsten ikke andet. Vi taler med folk i alle livets situationer. Når de mister deres elskede. Når de får et barn. Når de er lykkelige og skal giftes. Men også når de har problemer med et liv, der på den ene eller anden måde smerter. Vi er ikke psykologer og skal heller ikke være det. Vi er sjælesørgere og gode til at lytte og hjælpe folk i en svær situation. Måske skulle du prøve at henvende dig til en anden præst end ham/hende du benytter. Du skal i alt fald ikke stå med et problem, uden at få hjælp. - Poul

Spørgsmål 52: hvorfor skal flaget til tops når man flager på halv

Svar: Flaget skal til tops før det går på halv, for at symbolisere, at det altid er glæden der skal have det sidste ord. Ved begravelser og bisættelser er flaget på halv indtil gudstjenesten er forbi. Så bliver flaget hejst helt op for at fortælle, at døden ikke får det sidste ord. Den døde er hos Gud og hos de sørgende skal sorgen blive til glæde.

Spørgsmål 51: Når der skal afholdes barnedåb invitere man da alle dåbsgæster med eller  er det kun et vis antal man må invitere med i kirken?

Svar: Det er sådan, at de fleste forældre inviterer alle barnedåbsgæsterne med i kirken. Og faktisk kommer alle. Sådan var det ikke for et par år siden. Men den nye trend er, at man gerne vil være med i kirken. Som præst er det dejligt at have alle gæsterne med i kirken. Det er jo også i kirken det væsentlige sker. Der bliver barnet døbt og dermed kristen og medlem af folkekirken.
 

Spørgsmål 50: Min datter skal finde svar til sin undre opgave i børnehave kl.  hvorfor har en præst kjole på, håber du kan hjælpe,

Svar: Mange amerikanske præster bruger ikke præstedragt. De har almindeligt jakkesæt på i kirken. Når Den danske folkekirke bruger præstekjole, så skyldes det en gammel tradition. Den nuværende præstekjole var en kjole som de mere velstillede borgere brugte i den senere middelalder. Den blev til sidst umoderne i borgerskabet. Men kirken beholdt denne specielle dragt. De danske præster er glade for deres præstekjole. I stedet for at menigheden er optaget af om præsten har et pænt slips på eller en pæn skjorte, så kan man nu koncentrere sig om, hvad der bliver sagt, fordi præstekjolen gør alle præster ens. Præstekjolen er også et slags logo for Folkekirken. Når man ser en kvinde eller en mand bære kjolen, så ved man med det samme, at det er en præst for folkekirken. - Mvh Poul
 

Spørgsmål 49: Vedr. konfimation d.24 april 2011,  da det er påskesøndag bliver der så konfimation den dag?

Svar: Kære Heidi - Også i 2011 ligger konfirmationen på sidste søndag i april kl. 10.30 - Mvh Poul
 

Spørgsmål 48: Kan jeg være gudmor/fadder til et barn, når jeg selv er udmeldt af folkekirken? Jeg er selv døbt.

Svar: I princippet kan du godt blive gudmor. Du er jo døbt i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn. Men det må være op til din samvittighed, om du vil være det! Hvis du har meldt dig ud af folkekirken, fordi du tager afstand fra den kristne tro, så kan jeg ikke se, hvordan du kan vejlede og hjælpe dit gudbarn med den kristne tro, hvis forældrene skulle dø. I det tilfælde vil jeg fraråde dig, at blive gudmor.  Men har du meldt dig ud af kirken, fordi du er blevet medlem af en anden kristen kirke, eller fordi du har gjort det, fordi du er blevet irriteret over nogle forhold, som ikke omfatter din tro på Kristus, kan jeg ikke se nogle problemer. I alt fald er det en alvorlig opgave at være gudmor. En af dine opgaver er bl.a. at huske dit gudbarns dåbsdag og gøre dagen til en festdag, hvor I fejrer at han/hun er blevet kristen. - Mvh Poul Joachim Stender

Spørgsmål 47: Dem der gå i 4A nu, hvornår skal de konfirmeres? Hvis jeg har regnet rigtig så er det d.24 april 2011?

Svar:  Vedr. konfirmationerne i Kirke Saaby er det sådan: Klasserne konfirmeres i alfabetisk rækkefølge. A klassen er sidste søndag i april, B klassen er første søndag i maj og er der en C klasse er det Store Bededag - Poul Joachim Stender

Spørgsmål 46: Kære Poul Stender.
Tak for din vidunderlige brevkasse, som jeg først har opdaget i dag.
Jeg har altid været kristen. Jeg er bare desværre ikke så stærk på nogle områder.
jeg prøver på at samle mod til at tale med vores egen præst om de ting jeg tumler med i hverdagen. bla.jeg blev skilt for mange år siden fra mine 2 ældste børns far efter  6 års ægteskab- Vi var kirkeviet. Jeg ved godt hvilket syn biblen har på skilsmisse- og det nager mig.
En anden ting er at jeg nu har været gift med min nuværende mand i 16 år- vi har fået et barn sammen. Vi blev gift på rådhuset- kan vi tilade os at gå op og få Guds velsignelse i kirken? Hvad er Guds syn på det? Jeg ved slet ikke om min mand vil -
Men det fylder meget hos mig -
Jeg har foldet mine hænder mange gange og bedt om tilgivelse for mine synder.
Jeg er 46 år og kender ikke så mange på min alder som er kristen og som jeg kan tale med om dette? Hilsen M
 

Svar: Kære M

Skilsmisser er altid ulykkelige. Både for de, der skal skilles og for den familie, det går ud over. Men ind imellem kan en skilsmisse være uundgåelig. Ægtefællerne kan ikke nå hinanden mere. Der er ingen vej tilbage. Det nye Testamente fordømmer ikke den slags skilsmisser. I det hele taget fordømmer Kristus ikke os mennesker. Han hjælper os og tilgiver os, når vi beder om blive tilgivet. Også når vi kommer i den ulykkelige situation, at vi må bryde vort ægteskab for at komme videre i livet.  Nu er du borgerlig gift og jeg kan fornemme, at det vil betyde meget for dig, at få en kirkelig velsignelse af dit ægteskab. Det synes jeg, at du skal. Det er en smuk måde, at sige tak til Gud for de 16 år du har delt med din nuværende mand. Og tøv så ikke med at bruge din lokale præst. Vi præster står til rådighed for samtaler om alt muligt. Og vi gør det meget gerne. Jeg kender ikke din kirke. Men måske kan du til din kirkes gudstjenester og arrangementer møde folk på din egen alder, der deler dit kristne livssyn. I alt fald håber jeg det bedste for dig. Du er hjertelig velkommen til at skrive igen.

Mvh Poul Joachim Stender
 

Spørgsmål 45: Da vores datter blev døbt i 2002 var min veninde gudmor. Hu har nu mødt en islamisk mand og er konverteret til islam eller muslim eller vad det nu  hedder. Jeg ønsker virkelig at få hende slettet kan det lade sig gøre. Camilla Præstholm

Svar: Kære Camilla Præstholm - Det er ikke muligt at slette en fadder eller gudmor eller gudfar. Det er ikke første gang jeg har fået dette spørgsmål. Mange vil have slettet en person enten fordi forældrene er blevet uvenner med pågældende eller fordi der er nogle ting, der har gjort, at fadderen/gudmoderen/gudfaderen ikke længere kan leve op til fadder-forpligtelsen. I dit tilfælde er det jo helt åbenlyst, at en muslim ikke kan og vil hjælpe dit barn til at høre om kristendommen. Den forpligtelse en fadder eller gudmor eller gudfar har, er ikke juridisk på nogen som helst måde. Det er et fortroligheds forhold mellem forældrene og fadderne der gør, at de er blevet valgt til opgaven. Og ophører dette fortrolige forhold, så er det klart, at forældrene  blandt deres personlige papirer bør lægge en besked om, at de bestemt ikke ønsker, hvis de dør, at den pågældende person skal tage sig af deres barn kristelige opdragelse. - Mvh Poul Joachim Stender

Spørgsmål 44: Hej Poul. Kan jeg ikke få lov at fotografere i kirken 1 gang og uden brug af blitz? Mange hilsner Karin

Svar: Kære Karin Hansen - Det skal du være velkommen til. Her på vor hjemmeside kan du læse nærmere om vore regler for fotografering i kirken.
Mvh - Poul Joachim Stender
 

Spørgsmål 43: Hej Poul. jeg har ikke noget spørgsmål til dig, vil blot sige det er dejligt og komme i kirken, gode prædkner du holder, godt indhold, som gør at man stopper op og lytter. man kommer til og tænke over hvor godt vi har det, og hvor lidt vi er for andre. håber du bliver ved med og være præst herude, du gør verden lysere, det kunne mange lærer af. de bedste sommerhilsner  Jens-Christian Olsen
 

Spørgsmål 42 - stillet d. 20-5-07: Der går rygter om at konfirmationen skal flyttes til 8. klasse fra år 2009 altså de der efter sommerferien skal starte i 6. klasse. Men det er ikke til at se på hjemmesiden.  - Susanne Kindler

Svar: Rygterne har intet på sig. Vi præster har ikke hørt noget. Så vi fortsætter med 7. klasse, hvad jeg absolut også foretrækker. Konfirmationerne ligger for A-klassen sidste søndag i april og for B-klassen første søndag i maj - mvh Poul
 

Spørgsmål 41 - stillet d.  27-4-07: Hej. Jeg synes at have læst et sted på nettet, at "funktionen" som gudmor og gudfar bortfalder når barnet konfirmeres. Det skyldes naturligvis at barnet jo så er opdraget i den kristne tro igennem konfirmationsundervisningen eller hvad ? Kan du bekræfte dette - Kirsten Jensen.

Svar: Kære Kirsten Jensen - I mine øjne er man gudmor og gudfar og faddere på livstid. Efter konfirmationen har de unge særlig brug for, at der er nogle voksne, der kunne have lyst og mod til at gå i kirke med dem. Kort sagt. Holde dem til ilden, så de ikke glemmer, at de er kristne. Derfor bør man som gudmor eller gudfar eller fadder huske deres dåbsdag, og hvert år sørge for at markere den på en eller festlig måde.  - Bedste hilsener - Poul Joachim Stender
 

Spørgsmål 40 - stillet d. 14-3-07: Da min søn skal døbes og konfirmeres i år er jeg pludselig kommet i tanke om noget , som kan være relevant i forhold til om han kan blive det ! Jeg er som far og hans eneforsørger nemlig ikke selv medlim af folkekirken - er det en forhindring for at han kan blive døbt / konfirmeret. John

Svar: Kære John - Bestemt ikke. Han kan sagtens blive døbt og derefter konfirmeret. At du ikke er medlem af kirken, er ikke en hindring. Mange venlige hilsener - Poul Joachim Stender
 

Spørgsmål 39 - stillet d. 11-1-07: Mit gudbarn har spurgt om hvorfor det hedder gudmor, jeg kunne desværre ikke svarer på spørgsmålet, jeg håber i kan hjælpe mig, så jeg kan give hende et svar. Men jeg ved godt hvad det betyder at være gudmor for et barn, nemlig at jeg har bevidnet dåben og at jeg hvis der sker forældrene noget skal sørge for at barnet videre i livet får kendskab til den kristne tro og har det godt.

Svar: Jeg kan ikke give dig et præcist svar. Men ordet gudmor og gudfar må hentyde til den åndelige alliance mellem Gud og dåbsbarnet, som det er gudmoderens eller gudfaderens opgave at etablere.  Mvh Poul Joachim Stender
 

Spørgsmål 58 - stillet 4-1-07: Hvilket syn har Martin Luther på næstekærlighed? Og er det anderledes fra det kristne syn herpå? Jeg skal skrive en kort opgave herom. Men synes informationerne herom er ringe. På forhånd tak! MVH Tina.

Svar: Kære Tina! Martin Luther er kristen. Det var han, da han var katolik. Og det var han også dengang han gjorde op med nogle misbrug i den katolske kirke og den lutherske kirke, faktisk i mod hans ønske, blev dannet. Skal man vide noget om Luthers tanker, er det altid godt at læse hans "Lille Katekismus", som du kan finde bag i salmebogen. For Martin Luther og for alle kristne hænger næstekærligheden tæt sammen med kærligheden til Gud. Det gør den, fordi vi i Det nye Testamente har det store kærlighedsbud der lyder: Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og din næste som dig selv. Læser du Luthers kommentarer til De ti Bud i hans "Lille Katekismus" kan du se, at han starter hver kommentar til de enkelte bud med, at vi skal frygte og elske Gud, så vi f.eks. ikke gør vor næsten nogen skade eller fortræd på liv og legeme, men hjælper og støtter ham med alt, hvad der er nødvendigt for at leve. (kommentar til 5. bud). Næstekærligheden står altså ikke alene. Men altid som en kærlighed, der er knyttet sammen med kærligheden til Gud. I det øjeblik næstekærligheden fjernes fra Gud, er det ikke kristendom længere. Men humanisme.

Martin Luther gør op med lovgerninger. Det er ikke ved at gøre en masse gode ting for din næste, at du blive frelst. Men ved at tro på Gud. For tror du på Gud, kan du ikke lade være med at gøre en masse gode ting mod din næste. Eller sagt på en anden måde:  Hvis man føler sig elsket af Gud, kan man ikke lade være med at elske sine medmennesker. Man er som et bæger, der bliver fyldt med væske, og pludselig begynder at løbe over.

Bedste hilsener og held og lykke med opgaven - Poul Joachim Stender
 

Kommentar til spørgsmål 51: til dig der ikke tror på noget.
Jeg vil bar lige sige at man skal være mere end naiv for at påstå at vi,,,små mennesker i et uendeligt univers hvor bare den planet vi kender er noget af et fantastisk værk. At vi er det eneste  eksisterende i det som hedder evigheden og uendeligheden. Jeg er selv født ind i og vokset op indenfor jehovas vidner. Jeg har haft en dejlig barndom og nogle dejlige forældre, de dejligste. Som voksen er jeg gået ud af den tro som jeg voksede op i og de første mange år havde jeg det ligesådan,,, jeg nægtede at se andet end mig selv og mit "lille vidunderlige liv" og jeg afskyede enhver tanke om gud som jeg i og for sig også nægtede at forholde mig til. Idag har jeg efterhånden fået en viden der gør at jeg kan se ud over mit eget oprør hvis man kan kalde det sådan og jeg forstår med min fornuft at dette dvs mig, jorden osv ikke kan være alt. Tænk på at hvis det var tilfældet--så kig engang ud på himmelen og sig at deroppe i uendeligheden er der ingenting det eneste der eksisterer i hele universet er vores lille perle af en klode.  og så igen med hvilket formål? bare for at rende rundt hernede og formerer os?? og så dø.
Jeg tror på jesus og på gud og jeg er sikker på at vi skal gense dem som vi elsker men som ikke er her længere. Jeg er også sikker på at det handler om at bruge sit liv på den bedste måde og at være et ordentligt menneske.
Ville bare lige komme med min holdning.

katja Lauritzen

Svar: Vi lader dit indlæg stå uden kommentarer. Tak for det.

Mange venlige hilsener og glædelig jul
 

Spørgsmål 57 -  stillet 21-11-06: Hvad er forskellen på gudmor/gudfar og faddere?

Svar: Gudmor/gudfar er den første blandt ligemænd. Primus inter pares som det hedder på latin. Den, der bæres barnet (dog ikke hvis det er forældrene) er gudmor/gudfar. Men ellers er opgaverne for gudmor/far og faddere nøjagtig det samme. At bevidne dåben, at sørge for at barnet, hvis forældrene dør, får kendskab til den kristne tro og er i gode, kærlige hænder og endelig: huske dåbsdagen hvert år og gøre dagen til en fest for barnet.
 

Spørgsmål 56 - stillet november 06: Jeg er interesseret i at vide om jøder, "Guds folk", kan komme i himlen med Jesus på dommedag ifølge det nye testamente, Johannes Åbenbaringen? Har isrealitter ikke en særligstilling, selvom de ikke tror på, at Jesus var Messias?
Katya

Svar: Undskyld det sene svar. Jeg havde overset din mail. Men jeg er ikke i tvivl. Også jøderne kan på dommens dag få adgang til Guds rige. Da Kristus blev korsfæstet, hang der to røvere på hver side af ham. Jeg formoder, at de var jøder. Den ene fulgte med Guds søn ind i evigheden. Israelitterne har ikke en særstilling forstået sådan, at der er reserveret pladser til dem på forhånd. I det hele taget tør jeg slet ikke udtale mig om den dag, hvor vi skal stå ansigt til ansigt med Gud og der skal holdes regnskab over vort liv. Jeg håber, at han vil tilgive os alle og tage os med ind i rige. 
 

Spørgsmål 55 - stillet november 06: Et praktisk spørgsmål om udstilling af Nola Joys ikonbilleder. Er det i selve kirken og i hvilket tidsrum? Er søndag den 19/11-06 sidste dag? Jeg laver selv ikonbilleder og derfor er jeg meget interesseret men syntes ikke omtalen i avisen var særlig omfattende. Håber I kan give mig flere oplysninger.

Svar: Nola Joy's udstilling er fra 5 til 18. november i tidsrummet 8-16. Om søndagen er der åben efter gudstjenesten. Udstillingen finder sted i våbenhuset.

Udstilling af flere ikonbilleder: Jeg glemte i min sidste mail, at tilbyde hvis der er interesse for det, mine ikon-billeder. Jeg laver decoupage billeder på lærreder og bruger mange forskellige materialer. Jeg tænkte at her i dec.md. var det måske en mulighed eller har I et kunstudvalg man skal spørge? Jeg har modtaget undervisning hos kunstner Margit Hansen og har tidl. udstillet i Roskilde kommune.

Svar: Det lyder spændende og jeg vil se frem til engang i slutningen af det nye år, at drøfte en sådan udstilling med dig. I øjeblikket har vi ikonudstilling i våbenhuset med Nola Joy's ikoner. Så der skal lige gå et stykke tid, før vi igen tager ikonerne op. Men tusind tak for din henvendelse. Kontakt mig meget gerne omkr september næste år desangående.
 

Spørgsmål 54 - stillet oktober 06: Hej. Jeg går på Odense Seminarium og skal til at lave en eksamens opgave om sekualarisering. Jeg vil derfor gerne spørge, om der er steder i biblen hvor der er tegn på sekularisering. Håber du kan hjælpe mig.
Tine

Svar: Kære Tine! Sekulariseringen er et moderne fænomen, der for alvor bryder igennem i renæssancen. Det kirkelige og verdslige blev adskilt. Jeg har svært ved at forestille mig, at der kan findes eksempler på sekularisering i biblen. Det nye Testamente er jo nedfældet for at vi skal tro, at Jesus Kristus er Guds søn. I både Det gamle og nye testamente er religion og samfund vævet tæt sammen. Men alligevel er dit spørgsmål yderst interessant. Sekularisering finder nemlig også sted indenfor kirkens egne mure, når vi nedgør hinanden, handler ukærligt og prædiker mere humanisme end kristendom. Når din opgave engang er færdig, kunne jeg virkelig godt tænke mig at læse den.

Mange venlige hilsener - Poul Joachim Stender

Spørgsmål 53 - stillet oktober 06: Fødselsanmeldelse hvor skal den afleveres? er det nede i præstegården

Svar: Fødselsanmeldelser for folk der bor i Kirke Saaby og Kisserup sognes afleveres i præstegården, som ligger på Bogøvej 1, 4060 Kirke Saaby.
 

Spørgsmål 52 - stillet d. 16-8-06: Mit spørgsmål er om man kan bruge en person der er døbt, men senere udmeldt af folkekirken som fadder/gudforældre til sit barn.

Svar: Grundreglen er at man skal være døbt i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn. Det betyder, at man ikke behøver at være lutheraner for at være fadder. Man kan f.eks. også være katolik eller ortodoks etc. Hvis man har meldt sig ud af folkekirken,  har man givet udtryk for, at man frasiger sig denne kirke og dens lære, som barnet døbes i. Derfor kan man som forældre ikke være sikker på, hvis man pludselig skulle dø, at vedkommende vil fortælle barnet kristendommens store fortællinger og gå i kirke med det. For det er jo det, som man lover forældrene, når man står fadder. Jeg vil råde jeg til, at spørge jeres lokale præst, hvad hendes/hans holdning er. 
 

Spørgsmål 51 - stillet anonymt: i præster læser jo op fra biblen, stadig siger du at meget af den bare er fiktion, .!? det er så fantastisk mange modsætninger i biblen,jeg vil gerne ud af folkekirken , men jeg syntes det er spændene at diskutere religion og kristendom! selvom jeg er meget negativ overfor stort set alle religioner ( jeg syntes de ofte er "roden til alt ond") Jeg syntes folk der har meldt sig ud af folkekirken stadig "lider" under den, man kan i danmark ikke undgå are at betale lidt til folkekirken, staten og folkekirken er ikke skilt,der var for nogle måneder siden en amerikansk musiker Marylin Manson, der skulle optræde i Italien mener jeg, men stort set alle præster i landet ville have forbudt koncerten fordi de mente han "fik unge til at blive satanister" hvad mener du om at præster blander sig i den slags individuelle sager? folkekirken og staten burde altså blive delt, så kirken gik hen og blev en privatejet institution, hvor folk der vil støtte kan støtte hvis de vil OG omvendt, hvis der så ikke er penge til præst osv, kunnne man få de lækreste lejligheder med vildt god udsigt! Hmm!

Svar: Kære hr? Det er en gevaldig sammenblanding af tanker og spørgsmål, du sender til mig. Det er nærmest, som om du tænker højt. Jeg ved ikke, hvor jeg skal begynde og ende. Men lad mig indlede med at fortælle dig, at der selvfølgelig er modsætninger i biblen. Men at vor reformator Martin Luther har lært os, at biblen skal læses ud fra "hvad der driver på Kristus". Er der noget i biblen der fremstår som en skarp modsætning til f.eks. kærlighedsbudet om at elske Gud og sin næste, så må det have sneget sig ind ved fejltagelse. Og så til det næste. Vær du glad for, hr ?, at staten og kirken ikke er skilt. Der er skilsmisser nok i dette her land.  Det er godt at staten kan holde øje med kirken, så den ikke tiltager sig for stor magt. Det er også godt, at kirken holder øje med staten, så den ikke glemmer sit ansvar for den svage. Det tredje: Findes der en musiker, der  opfordrer unge til at blive satanister, så er det da både kærligt og modigt af de italienske præster, at de tør tale denne musiker i mod. Forventer du at kirken skal være tandløs? Nå, bed en bøn til Gud. Sæt dig  ind i kristendommen og verdens andre religioner inden du fordømmer dem. Og bekymre dig ikke så meget for stat-kirke forholdet. Staten tjener på at være forenet med kirken og ægteskabet vil forhåbentlig vare mange, mange år. 
 

Spørgsmål 50 - stillet d. 16-7-06: Kære Poul Joacim Stender
Tusind tak for mange gode, saftige og ikke mindst kærlige "krasse" ord som jeg har nydt godt af ved dine gudstjenester.  Du formår tillige at skabe det, som jeg osse synes kirken skal være, nemlig et naturligt samlingspunkt for mennesker i nærmiljøet. Mit spørgsmål til dig er, om jeg, der hører til et helt andet sogn kan blivet overflyttet til Kr.Såby - Kisserup Sogn, da det er her jeg føler mig hjemme?  med venlig hilsen.....Annet Storch

Svar: Tak for de pæne ord.  Og ja. Hvis du ønsker, at løse sognebånd skal du være velkommen. Jeg kan se din adr. Så jeg sender dig en blanket til udfyldelse. Det er sådan i folkekirken, at hvis man vil løse sognebånd til en anden præst end sognepræsten på ens bopæladresse, kan det godt lade sig gøre. Så fremt sognepræsten man løser sognebånd til, ønsker det. Det vil indebære at du herefter kan stemme i sognet her. Men ikke hvor du bor. Ligeledes kan du stille op til menighedsrådet etc.  De bedste hilsener og ønsket om en god sommer - Poul Joachim Stender
 

Spørgsmål 49 - stillet d. 10-6-06: kan man i himlen møde sin afdøde familie
og hvis man er enkemand møde sin afdøde kone?
mvh Leslie Sprange

Svar: Grundtvig skriver i salmen "Den signede dag":

"Så rejse vi til vort fædreland
der ligger ej dag i dvale
der stander en borg så prud og grand
med gammem i gyldne sale
så frydelig der til evig tid
med venner i lys vi tale"

Jeg synes Grundtvigs vers er et ufattelig smukt billed på Guds rige. Himlen ville være kedsommelig og uinteressant, hvis vi ikke genså dem vi elskede. Findes der noget smukkere håb end en dag, at skulle se sine kære igen? Ingen af os kan se om bag forhænget til Paradis. Men hvordan skulle Paradis være et paradis uden dem vi elsker?
 
Spørgsmål 48 - stillet d. 24-5-06: Halløj Præst PJS! - Et spørgsmål vedrørende Kirke Såby Kirke manglende Tårnur: Det er mig blevet oplyst at samme Ur i øjeblikket befinder sig på Soderup Kirke! Ergo kan Kirke Såby Kirke, erklære hævd på dette Tårnur? Kort sagt:  Kan Tårnuret blive genindnsat på Kirke Såby Kirke,s Tårn? Hvor det jo oprindeligt hører sig til. Mvh. Adam

Svar: Kære Adam. Undskyld den sene besvarelse. Det er rigtigt at tårnuret i Soderup kirke har tilhørt kirken i Kirke Saaby. Det ville skønt at få det tilbage. Men det kan ikke lade sig gøre. Vi må acceptere tabet ligesom vi også må acceptere at Hallinge, Skåne og Blekinge ikke længere er en part af Danmark. Så må vi glæde os over, at tårnuret pynter smukt på Soderup kirke og at det faktisk er os, der låner Soderup sogn tiden. - Bedste hilsener - Poul Joachim Stender
 

Spørgsmål 47 - stillet d. 21-5-06: Jeg vil gerne spørge præsten, om han tror mine breve vil kunne hjælpe mit veninde i Brasilien i en svær situation? I 1996 fik jeg en penneven i Brasilien, som jeg besøgte på en rundrejse dernede. Hun tilbragte hendes ferie hos mig, de efterfølgende to år. Nu er den kontakt desværre gået i stå fra hendes side, men jeg har dog kontakt med hendes veninde pr. mail.  I den sidste mail jeg fik fra hendes veninde, skrev hun således: ”Jeg har ikke set Paula I lang tid, men jeg har talt med hende og spurgt om hun ikke kunne ringe på min mobiltelefon. Hun svar var kold og afvisende, så jeg besluttede ikke at ringe til hende mere. Husbestyrerinde sagde, at hun havde nogle problemer med  hende psyke”. Jeg ved ikke hvor meget det kan hjælp min veninde, at jeg sender breve til hende. Men sidste gang 1 år 2002, hvor hun tilbragte sin ferie hos mig, redede hun mig fra druknedøden,  så nu må det vist være min tur til at hjælp min veninde fra Brasilien, hvis jeg på nogen måde kan det.
 

Svar: Hvis et menneske, som man meget gerne vil hjælpe, ikke vil hjælpes, er situationen yderst vanskelig. For at kunne blive hjulpet, bliver man nødt til at række hånden ud efter hjælpen og gribe fat i den. Der er ikke så meget at gøre i den situation, du befinder dig, end at vise din veninde, at du fortsat er der og er parat til at hjælpe hende. Det er jeg sikker på, at du allerede har gjort. Men fortsæt. Og så er der en ting til du kan gøre. Bed for hende. Plag Gud om at hjælpe hende eller i det mindste få hende til at indse, at hun har brug for hjælp.
 

Spørgsmål 46 - stillet d. 9-5-06:Kære Poul Stender - Jeg er blevet orienteret om, at man i Gevninge/Herslev sogn (Lejre Kommune)med virkning fra 2007 agter at udskyde konfirmationsforberedelse/konfirmation til 8. klassetrin med henblik på at være på linie med konfirmationstidspunktet i hovedparten af det øvrige hovedstadsområde.  I betragtning af den forestående kommunesammenlæggelse og bestræbelserne om harmonisering af forholdene i Bramsnæs, Lejre og Hvalsø vil jeg i denne forbindelse høre, om Gevninge/Herslevs initiativ er drøftet med præsterne i de tre kommuner, samt om der gøres tilsvarende overvejelser om konfirmationstidspunktet i Såby/Kisserup Sogn ? - Venlig hilsen - Kirsten Dybvad Mikkelsen, Saaby Sand
 

Svar: Kære Kirsten Dybvad Mikkelsen - På nuværende tidspunkt er der ingen planer om det her i kommunen. Personligt er jeg meget glad for at have konfirmanderne i 7. klasse og vil ikke, uden virkelig gode argumenter, kunne overtales til at flytte tidspunktet til 8. klasse.
 

Spørgsmål 45 - stillet d. 29-4-06: I påsken havde vi den betagende oplevelse langfredag at opleve en påskeprocession i den lille bjergby Castel Madama udenfor Rom.

Det meste af hvad der foregik var anskuelighedsundervisning - oplæsning fra biblen via megafon, sortklædt madonna med tårer, kirkens kristusfigur anbragt i en kiste med tronhimmel - og gjorde iøvrigt et stærkt indtryk på
ungerne (Det er synd for Jesus' mor, jeg forstår godt hun græder som Rasmus på 7 sagde...). Men hvad symboliserer denne kutteklædte herre egentlig (der var to eller tre af dem) - bærende på korset og slæbende fodlænker efter sig?

Venlig hilsen MICHAEL

Svar: Kære Michael Leth Jess - Det lyder betagende. Man er både i Italien og Grækenland langt bedre til at fejre påsken end vi er herhjemme. Blandt andet fordi man ikke er bange for et stærkt billedsprog.  Hvis der er to kutteklædte herrer med fodlænker, så må det være de to røvere, der blev korsfæstet på Golgatha sammen med Kristus. Den ene kom, som bekendt, med Guds søn i himlen. Det kan du læse om i Lukas 23.39-43.

Mange venlige hilsener - Poul Joachim Stender

 

Spørgsmål 44 - stillet d. 25-4-06: hejsa.... når man skal meldes ud af folekirken skal man så hente en sedl hos dig eller kan den findes på nettet?
 Mads

Svar: Kære Mads. - Du kan kontakte mig eller din lokale sognepræst og få udleveret en blanket. Den sender du udfyldt og sammen med din originale dåbsattest tilbage til præsten. Du kan også gå ind på www.kirkeministeriet.dk og downloade en blanket. Men hvorfor melde dig ud af en vidunderlig kirke? Tænk grundigt over det først. Her er det brev jeg vil sende til dig, hvis du virkelig vil ud af din kirke:
Til Deres orientering i forbindelse med ønsket om udtrædelse af Folkekirken, skal jeg hermed gøre opmærksom på følgende bestemmelser vedrørende brug af den kirkelige betjening :

Folkekirkens gudstjenester og møder er offentlige. Alle er velkomne uanset medlemskab eller ikke. Derimod har kun medlemmer krav på at få udført kirkelige handlinger – barnedåb, konfirmation, begravelse o.s.v. – af folkekirkens præster. Ved udmeldelse fraskriver man sig retten hertil.

Erfaringen viser, at det især er i forbindelse med begravelse, der kan opstå problemer. Det forekommer undertiden, at pårørende ønsker en kirkelig begravelse / bisættelse af en afdød, som er udmeldt af Folkekirken. Familien har måske ikke engang fået at vide, at den pågældende har meldt sig ud. De pårørende står derfor i en vanskelig situation, når præsten må meddele dem, at han ikke kan foretage kirkelig begravelse / bisættelse, når der foreligger en personlig underskrevet udmeldelse af den afdøde.

Hvor gerne præsten end ville hjælpe de pårørende, så skal han naturligvis respektere ethvert menneskes ret til og ønske om ikke at have kirkelig tilknytning. Derfor kan han ikke efterkomme de efterladtes eventuelle ønsker om medvirken.

Af hensyn til alle parter vil det derfor være ønskeligt, at De fortæller de nærmeste familiemedlemmer om udmeldelsen, og orienterer dem om de nævnte konsekvenser heraf.

Det skal til orientering yderligere tilføjes, at genoptagelse af medlemskab kan ske til enhver tid ved henvendelse til en præst.

Med venlig hilsen - Poul Joachim Stender - sognepræst

Spørgsmål 43 - stillet d. 30-3-06: Dette er ikke et spørgsmål, men snarere en ros til dig Stender, da du er en fantastisk præst. Min familie og jeg har altid boet i Kr.Såby. Begge mine forældre er konfirmeret i Kr.Såby for ca.40 år siden, min bror og jeg er døbt og konfirmeret i Kr.Såby kirke, begge mine nu store drenge er døbt i kirken, og senest blev min far også begravet her, og mindetalen du holdt over ham var utrolig smuk. Jeg bor i dag i Roskilde, men skal jeg en dag eks. vies, vender jeg absolut tilbage til Kr.Såby kirke. Jeg vil bare kort og godt sige, at du er en enestående præst, og ville bare ønske der var flere præster af din slags - Helle

Svar: Kære Helle. Hvem du end er, så tusind tak for de pæne ord! Jeg vil se frem til en dag at vie dig. - mvh Poul Joachim
 

Spørgsmål 42 - stillet d. 29-3-06: I biblen er det oftest sådan at kvinder ikke tælles med, men Jesus tæller os med alligevel og er dermed forud for sin tid...(som du skriver i et af dine svar her på siden).
Hvordan kan man som kvinde være kristen. En religion der alle dage har forsøgt at holde os uden for indflydelse. At der findes kvindelige præster i dag er jo ikke et udtryk for at de gejstlige syntes det var på tide, vi fik lov, men en lovændring der blev implementeret ovenfra. Jeg forstår det ikke og kan ikke tro på en religion, der er ligeså domineret af mænd, som chefstolene i det private erhvervsliv (her taler jeg om ideologien og ikke om antallet af kvindelige præster). I biblen er vi aldrig andet end bi personer, hvordan kan nogle kvinder da gøre Jesus til  hovedpersonen i deres liv? Og ja, jeg ved godt at Maria fødte Jesus, men der er jo aldrig nogle kvinder, der fungerer som andet end blide væsner med et fromt sind - ingen der kan tænke en selvstændig tanke i biblen. Alene fordi vi er latterligt underrepræsenteret i biblen, kan jeg ikke tro på gud og Jesus. En gud, der ikke mener vi er lige kloge, lige smukke, lige vigtige uanset køn - nej den holder altså ikke.
Hvad tænker du? Emma

Svar: Kære Emma, Hvordan kan man som kvinde være politisk aktiv, når mænd politisk har undertrykt kvinder? Var det ikke først i 1925 kvinderne fik stemmeret her i Danmark? Jeg forstår ikke din argumentation. Selv om kirken i perioder har været med til at undertrykke kvinder,  så er det ikke et argument for ikke i dag  at kunne være kristen. Mere end andre har kirken  kæmpet for kvindernes ligestilling med mændene. Det er ikke socialdemokratiet, der har skabt vort moderne samfund. Det er kristendommen med dens krav om at ingen må undertrykkes. Det er rigtigt, at kvindelige præster kun blev tilladt i sin tid,  fordi Folketinget bestemte det. Men flertallet i kirken ønskede det. Man nølede bare for længe med at træffe beslutningen.  Godt at kirke og stat kan hjælpe hinanden! I den katolske kirke er der ikke kvindelige præster. Alligevel er katolske præster i mange lande (f.eks Sydamerika - befrielsesteologien) de mest ihærdige forkæmpere for kvindernes rettigheder. Og det er passer simpelt hen ikke, at kvinderne kun har biroller i Det nye Testamente. De første vidner til Jesu opstandelse er kvinder. På en tid, hvor kvinder ikke kunne bruges som vidner i en retssag, gør evangelisterne dem alligevel til dem, der skal fortælle resten af verden, at Jesus er opstået fra de døde. På et tidspunkt har Jesus en diskussion med en kanaanæisk kvinde, der vil have helbredt sit barn. Jesus vil ikke, fordi hun ikke er jøde. Alligevel får hun ham overtalt til at redde hendes barn. Det er en kvinde (og ikke en mand), der får Guds søn til at skifte mening. Ved brønden i Sykar fører Jesus en lang samtale med en kvinde på en tid, hvor en religiøs lærer som ham, aldrig talte alvorligt med kvinder. Ser vi bort fra Marias store rolle i kristendommen, så vrimler det med kvinder omkring Jesus. Og han tager dem seriøst. Han taler længe med en Maria og Martha. Han redder en kvinde fra blive stenet ihjel. Den kvinde han holder mest er Maria Magdalene, der uden tvivl har været prostitueret osv osv.  Derfor. Selv om kvinder har været politisk undertrykt, synes jeg alligevel du skal engagere dig politisk. Selv om kvinder i kirkens historie ikke altid er blevet sidestillet med mænd, synes jeg alligevel, du roligt kan være kristen. Der er rettet op på fejlene.

Bedste hilsener - Poul Joachim Stender
 

Spørgsmål 41 - stillet d. 6-3-06:

Jeg vil høre om du kan give et godt råd. Jeg har en arbejdskollega, som er i den ulykkelige situation, at hendes 19årige søn er havnet hos Evangelisterne.
Sønnen er nærmest ikke til at komme i kontakt med, og de få gange det er lykkedes, fortæller han hende de mest besynderlige historier. Han er blevet overbevist om at al sygdom og f.eks brug af briller, udelukkende skyldes at man ikke er stærk nok i troen, og at man er besat af dæmoner. Alle penge skal afleveres hos Evangelisterne, som han bor hos, og moderen har erfaret, at lederen køber ejendomme op, tager flycertificat osv. uden selv at have egen indtjening.
Man kan godt forstå at moderen føler sig fuldstændig magtesløs og dybt fouroliget.
Har du hørt om dette før? og hvad kan man dog gøre ?
Venlige hilsner Susan Hansen

Svar: Det er en sørgelig situation din arbejdskollegas søn er kommet i. Jeg kender ikke Evangelisterne. Muligvis er det dem, der kalder sig Friluftsmission eller dem, der kalder sig Evangelist. Men det lyder som en fundamentalistisk sekt. Det er jo noget sludder, at sygdom og synd skulle være forbundet. I Lukas 13.1-9 (tårnet i Siloa) siger Jesus udtrykkeligt, at der ikke er nogen sammenhæng på det område. Sådanne sekter er ubehagelige at komme i kontakt med, da det virker, som om de ind imellem hjernevasker folk. At de også plyndrer deres medlemmer for penge, synes helt horribelt. Jeg vil anbefale dig eller din kollega at ringe til Dialogcentret i Århus. Her kan I få nogle nyttige informationer. Dels om seksten. Dels hvad din kollega kan gøre i den ulykkelige situation, hun står i.

Dialogcentret ligger på Katrinebjergvej 46, DK-8200 Århus N  Tlf. 86 10 54 11, fax 86 10 54 16, kontakt via e-mail: info@dci.dk

Jeg håber Dialogcentret kan hjælpe. Ellers er du hjertelig velkommen til at kontakte mig privat. Enten på mail pjs@km.dk eller tlf 40 62 44 82

RETTELSE: Lige en rettelse til noget du skrev som svar til spørgsmål 41: Friluftsmissionen er en folkekirkelig forening der arbejder med bla. a.  Gadeevagelisering og kurser i forskellige måder at formidele evangeliet på. Se hjemmesiden www.friluftsmissionen.dk  Det er nok den sekteriske bevægelse "Evangelist" under ledelse af Christian Hedegaard hun nævner. Så bare lige for at rette at FM absolut ikke er en sekt - det er ikke engang en kirke. Ellers tak for en god brevkasse.  Venlig hilsen  Keld Hansen, Børnekonsulent

Svar: Tusind tak for din korrektion. Taknemmelig for dit svar. Sandheden skal jo gerne frem i en spørgebrevkasse.

Spørgsmål 40 - stillet d. 2-3-06:

Min kæreste og jeg vil mægtig gerne vies i vores have (bor i Hvalsø), er det muligt- og hvordan skal det så gribes an? -Kh.Luna

Svar: Biskoppen I Roskilde har bestemt, at vi præster kun vier i kirkerne. En beslutning vi er enig med ham i. De fleste af vore kirker er fatisk også smukke som de smukkeste haver. - Bedste hilsener - Poul Joachim Stender

Spørgsmål 39 - stillet 20-2-06:

Jeg har en søn på ni år, der har det med at komme med geniale spørgsmål.
Adam og Eva er de to første mennesker på jorden, de får to sønner, Hvordan kan vi så eksistere.
Kathrin Brink Kok

Svar: I biblen er det desværre sådan, at kvinderne ikke altid tælles med. Det er nok derfor at Adams og Evas døtre ikke er nævnt. Man taler om, hvor mange sønner en mand har fået. Men ikke om, hvor mange døtre. Det er derfor revolutionært, at Jesus tager kvinderne så alvorligt, som han gør. Han diskuterer med dem og betragter dem, i modsætning til sin samtid, som værende ligeså  værdige som mænd. I Det nye Testamente bespiser Jesus engang 5000 mennesker med bare få brød og fisk. Men med de 5000 menes der mænd. Kvinderne og børnene er ikke regnet med. I virkeligheden har Jesus måske bespist 10.000 i det mirakel, som vi kalder brødunderet. Der er  ikke mange af os, der helt bogstaveligt tror, at Gud skabte Adam af jord og dernæst Eva af hans ribben. Men beretningen er en smuk og poetisk myte, der fortæller, at det var Gud, der skabte os og at det er Gud der opretholder os.

Spørgsmål 38 - stillet 10-2-06:

Jeg kunne godt tænke mig dit og kirkens syn på navneskift. Her tænker jeg ikke i forbindelse med bryllup og evt. skilsmisse, men hvis man ændrer sit navn helt.(Jeg ved godt det er lovligt iflg. navneloven) - Er det muligt at blive døbt påny? - Jeg mener at have læst i et af evangelierne at Jesus gav de 12 apostle nye navne?? Er det korrekt og i så fald ...ved du hvorfor?
på forhånd tak - herlige hilsener Annet Granell

Svar: Lad mig begynde med dit spørgsmål nr. 2. Det er ikke muligt at blive døbt igen. En gang døbt- altid døbt. Når folk melder sig ud af kirken, og senere ønsker at indtræde igen, skal de ikke døbes. Dåben holder livet igennem. Kirken har ikke noget officielt syn på navneskift. Det er korrekt, at der er personer i biblen, der på et tidspunkt skifter navn, for at markere at deres liv har fået en hel ny retning. Da apostlen Paulus bliver omvendt til kristendommen, tager han det navn vi i dag alle kender ham under. Men før sin omvendelse hed han Saulus. Abram tog, da Gud indgik en pagt med ham, navnet Abraham. Da Jakob havde været oppe at kæmpe med Gud, kaldte han sig bagefter Israel. Apostlen Simon fik, da han blev Jesu discipel, navnet Kefas, som vi har oversat til Peter osv. Men han var en undtagelse. De øvrige disciple beholdt deres navne. I biblens univers er sjælen i navnet. Navnet Jesus betyder Gud frelser. Man er så at sige sit navn. I øjeblikket er numerologi utrolig populært. Folk tror, at man får et andet liv ved at skifte navn eller stave sit navn på en anden måde. Nogle skifter navn som vi andre skifter underbukser. Men hvorfor skulle man få et andet liv, ved at skifte navn? I biblen er navneskiftet altid forbundet med en stor, personlig ændring i ens tilværelse. Det er ikke navnet, der ændrer ens liv. Men den handling der udløser, at man får et nyt navn.

Spørgsmål 37 - stillet d. 6-2-06:

Jeg har om at være organ doner, i skolen. Mange ønsker ikke at donere deres hjerte og hornhinder, fordi de derfor ikke mener at de vil være i stand til at leve i paradiset. Hvad siger biblen?? Kommer man i himlen, selvom man "mangler"  noget?
Med Venlig Hilsen Jennifer

Svar: Kære Jennifer

Biblen siger ikke noget om organdonation. Men der er i det nye Testamente et dobbelt kærlighedsbud der lyder: Du skal elske Herren din Gud og du skal elske din næste som dig selv. Og det er jo fantastisk at vi, i vort moderne samfund, selv efter vor død har en mulighed for at give kærlighed videre til vor næste. Blandt andet gennem at donere et hjerte, en nyre, en hornhinde eller hvad der ellers kan bruges af os. Når Gud kan opvække os af en bunke aske eller nogle nedbrudte knogler, så kan  han også opvække os til et nyt liv og et nyt legeme, selv om vi har givet vort hjerte bort eller en hornhinde. For Gud er alting muligt.

 

Spørgsmål 36 - stillet d. 3-1-06:

Hej Poul.
Nicklas skal konfirmeres til maj 2007, men bliver det om søndagen eller bliver det Store Bededag? Det er vel også klokken 10.30 som det plejer at være.
Hilsen fra Ulla Østergaard

Svar: Kære Ulla Østergaard

Det bliver den 1. søndag i maj kl. 10.30!

 

Spørgsmål 35 - stillet d. 15-12-05:

hvordan kan man tro på kristendommen?
jeg kan ikke se meningen i kristendommen hvis jeg skal være helt ærlig. jeg synes ærlig talt at man skal være VIRKELIG naiv for at tro på sådan noget!
jeg mener ikke at de folk som har opfundet alt det med gud og jesus har tænkt sig ordenligt om. feks. hvad er meningen med de ti bud når de for det første er umulige at opfylde allesammen og for det andet fuldstændig ligegyldige da man bare kan blive tilgivet.
derudover mener jeg at et godt bevis på at biblen er noget fiktivt pis er at i første og andet testamente opføre gud sig på to forskellige måder: først er han den straffende gud og derefter den tilgivende, hvordan hænger det sammen?

en helt anden ting er: hvorfor skulle alle mennesker dø undtagen noah ? hvis gud var retfærdig ville det være en umulighed! hvordan kan man elske en gud der mener at det er retfærdigt at ét menneske er mere værd en hele verden tilsammen?

jeg forstår måske hvordan man kunne tro på det den gang det blev opfundet da man ikke var så oplyst dengang. men ærligt talt forstår jeg ikke hvordan mand kan tro på det idag med alt den viden vi har om alting!

derudover mener jeg at de kristne modsiger bibelen idet at i bibelen står der det der med at bygge sit hus på en klippe. MEN DET ER SGUDA IKKE DET I GØR NÅR I BYGGER JERES LIV PÅ HYPOTESER!!!!

jeg HADER gud fordi han aldrig har været der for mig!

han har aldrig været der og kommer det aldrig så hvis jeg skulle give et råd til alle de kristne i danmark skulle det være:
tag jer dog sammen! i er alene i verden og i kan lige så godt vænne jer til det! der er ikke nogen gud til at holde hånden over jer! så se lige at spænd hjelmen og klar jer selv. i kan ikke støtte jer til uhvisheder!

håber du vil svare!

Niels

Svar: Der er folk der siger til mig at de tror på noget. Og jeg ser på dem og svarer: ”Jeg tror ikke på noget. Det har jeg ligegodt aldrig gjort. Jeg tror på Jesus Kristus”.  Kristendommen er en religion der fortæller om Guds søn. Men det er ikke kristendommen vi tror på som kristne. Det er Gud. Hvordan kan vi være så naive?  Det ved jeg ikke. Måske har verden brug for naive mennesker der mener at kærligheden er vigtigere end alt andet?   Måske har verden brug for den naivitet at nogle er overbevist om at deres medmenneske er vigtigere end de selv er? Jeg er sikker på, Niels, at Gud ikke er en opfindelse. Hvad der står i biblen er ikke alt sammen historiske vidnesbyrd. Meget må vi sortere fra som vi også gør i den kritisk-historiske kildeforskning. Men hvis mennesker havde opfundet Jesus havde de ikke ladet ham lave 600 liter vand om til 600 liter vin. Så havde han forvandlet vin til æblemost. De havde heller ikke ladet Guds søn omgås forrædere og prostituerede. Men kun de fornemme og velbjærgede.  De havde ikke ladet ham føde i en kostald af en ugift pige på 13 år. Men af en fornem kvinde der havde givet ham status og position.  Der er mange ting man kan undre sig over i biblen.  Meget må du betragte som smukke, poetiske billeder. Om det er sket lige præcis på den måde som det er beskrevet ved jeg ikke. Men det er billeder der vil fortælle om hvordan Gud med sin kærlighed og sin vrede griber ind i verden. Jeg betragter biblen som et kærlighedsbrev fra Gud til mig. Jeg læser en masse mellem linjerne. Hvis du er begyndt at skrive eller modtage kærestebreve så ved du også at det vigtigste ikke altid er det der bliver skrevet. Men det der står mellem linjerne.  Og imellem linjerne læser jeg  blandt andet at Gud tror på mig. Det hele handler ikke om min tro. Men også om at han har fundet mig og tror på at jeg kan hjælpe ham med at gøre livet smukkere for mine medmennesker.

Jeg er ked af hvis du føler at Guds søn aldrig har været der for dig.  Men man ser det man vil se! Måske har han givet dig nogle forældre der har vist dig og viser dig kærlighed. Måske har du fået et godt helbred. Måske har du fået evnen til at reflektere over dit liv. Det tyder din mail på. Måske har du en vidunderlig kæreste. 

Nej, kære Niels, jeg kan ikke modtage dit råd om vænne mig til en verden uden Gud.  Sådan en verden vil være rå og brutalt.  Jeg har brug for Kristus. Han støtter mig, holder mig oppe, værner om mig, viser mig hen mod mine medmennesker, fylder mig med taknemmelighed over det jeg modtager.  Det samme gør han med dig. Du vil bare ikke tro på det.

 

Spørgsmål 34 - stillet d. 5-12-05:

Hej Poul.
Jeg anser mig som værende et af dine sognebørn, trods at jeg bor langt væk. I den forbindelse benytter jeg mig af cyperkirken.dk og mit spørgsmål går på, hvorfor er du ikke en af de præster der er med der? Jeg mener det er nytænkende, interessant og man når ud til en masse mennesker, det burde da lige være noget for dig.

Svar: Dejligt med sognebørn - også dem der bor langt væk fra sognet. Jeg er glad for at du nævner Cyberkirken. Folkekirkens netkirke. Det er en Internets side som jeg varmt kan anbefale.  Du ved hvad adressen er. Men skulle der sidde andre og læse dette svar uden at kende adressen er den:
http://www.cyberkirke.dk/

De præster der er tilknytte Cyberkirken er meget dygtige. Jeg lægger mine kræfter andre steder.

Med ønsket om en god adventstid
 

Opfølgning til spørgsmål 33 - stillet d. 2-12-05:

vedr. Martin luther...
jeg troede martin var en mand der bare sagde din mening og ikke lyttede til hvad andre mente.... det med jeg er kristen er et valg jeg har taget efter min konfirmation. og melder mig ud af folkekirken når jeg skal betale skat . men jeg læser og syntes det er en del af en kultur der er der og det kan man ikke lave om på og så må man vide noget om den verden man bor på. og derfor blev jeg forarget over hans mening. jeg tror ikke på man kan lave om på at jeg ikk er kristen... der skal ihværtfald noget stort. jeg forstår ikke mange af de ting der siges i biblen.. folk kan gå på vandet osv!

Svar: Kære Martin

Siden jeg sidst skrev til dig har jeg undersøgt Martin Luthers forhold lidt nærmere til jøderne og er blevet klogere. Derfor vil jeg tillade mig at citere følgende for dig skrevet af cand. theol Finn B Andersen:

"Hvad mange ikke ved er, at Luther havde et positivt forhold til jøderne. Han udgav flere skrifter med en positiv indstilling. Det gælder blandt andet hans skrift fra 1523 ”Jesus Kristus er jøde af fødsel”. Han hjalp ligeledes helt konkret nogle jøder med at få opholdstilladelse i Sachsen. Det håb, han havde om jødernes snarlige omvendelse til Kristus, svandt dog efterhånden ind. Især efter mødet med nogle missionerende jøder, der direkte hånede Jesus og kristendommen.

Det er i den kontekst, man må se Luthers skarpe skrift i 1543 ”Om jøderne og deres løgne”. Det er ikke racisme eller antisemitisme i gængs forstand. Det er et skrift, der er vendt mod disse spottende jødemissionærer. Det er en type jøder, vi ikke rigtig er kendt med i dag.

Hvis man skal finde en nutidig parallel, må man derfor tænke i retning af visse fanatisk muslimske grupper, der misbruger vores hjælp og gæstfrihed til at værge tilhængere blandt skoleeleverne med meget ufine metoder – og samtidig taler nedsættende og spottende om Danmark og dansk kultur.

Dette forhold  undskylder måske ikke alle Luthers skarpe ytringer, men det giver dog en vis forståelse for den situation, han befandt sig i"

Jeg er meget glad for Finn B Andersens ord. For jeg sætter Martin Luther meget højt og kunne i første omgang heller ikke forstå hans skarpe udfald mod jøderne.

Nå, jeg håber stadig at du forbliver i kirken. Også når du engang  skal betale skat. Ved dåben blev du kristen og selvfølgelig er der mange ting vi ikke forstår i biblen og kan forklare. Men det betyder ikke så meget. I alt fald ikke for mig. At Gud går på vandet og kan opvække de døde er i alt fald tegn på for mig at for Gud er alting muligt.
 

Spørgsmål 33 - stillet d. 27-11-05:

Nu er jeg ikke kristen. jeg ville spørge om man på nogen måde kunne forsvare hvad martin luther mente om jøder. jeg syntes det er underligt at man ikke for dette af vide når man går til konfirmations forberedelse! jeg var måløs da jeg læste det og nu var jeg ikke kristen før jeg læste det men det her gør det ikke  bedre!

On the Jews and their lies" took Jewish hatred to a new level when he  proposed to set fire to their synagogues and schools, to take away their homes, forbad them to pray or teach, or even to use God's name. Luther wanted to "be rid of them" and requested that the government and ministers deal with the problem. He requested pastors and preachers to follow his example of issuing warnings against the Jews. He goes so far as to claim that "We are at fault in not slaying them" for avenging the death of Jesus Christ. Hitler's Nazi government in the 1930s and 40s fit Luther's desires to a tee.

jeg mener det er SINDSYGT!

Svar: Du har ret. Det er sindssygt hvis det er rigtigt hvad du har citeret og hvis det ikke står i en kontekst der sætter det i et andet lys. Luther var en stor og vis mand som vi skylder meget. Men på det område forstår jeg ham ikke. Uden tvivl har han været stærkt influeret af sin samtids tanker og følelser. Nu er det svært at dømme en mand fra 1500-tallet for intolerance og racisme. Enhver tid må ses ud fra den pågældende tids herskende tanker og strømninger.

Ked af at høre at du ikke er kristen. Det må du få gjort noget ved. For Jesus betragter i høj grad jøde og græker, sort og hvid, gul og rød som være lige for Vorherre. Ingen bedre. Ingen dårlige. Alle værd at elske.
 

Spørgsmål 32 - stillet d. 27-11-05:

Hej! Jeg har et lille spørgsmål! Har i kirkekor i kr. såby kirke?  fordi jeg vil smadder gerne synge i et kirkekor.  jeg har gået til sang et år skal gå til det igen næste skoleår.

Svar: Vi har et vidunderligt kirkekor i Kirke Saaby der hedder Sawaraby-koret. Ca 20 kormedlemmer. Det øver hver torsdag fra kl 19.30-21.30 i præstegården på Bogøvej 1. Du behøver ikke melde dig på forhånd. Duk bare op hvis du har lyst til at synge. Koret er lige vendt hjem fra en koncertrejse til Grækenland og skal medvirke i to tv-gudstjenester i januar. Håber du har lyst til at være med.

Spørgsmål 31 -  stillet 13-10-05:

Kære Poul! Jeg ville høre om du stiller nogle specielle krav til et par der godt vil giftes af dig men ikke bor i Såby sogn. Du har både døbt og konfirmeret mig men jeg er flyttet til Roskilde nu og hører jo derfor ikke til såby sogn mere... Er det overhoved muligt eller skal det være i > Roskilde vi bliver gift??

Svar: Du skal da giftes her og af mig. Jeg har døbt dig og konfirmeret dig og det vil være en stor glæde at vie dig også. Så ring og bestil tid!

Spørgsmål 30 - stillet d. 1-9-05:

Jesus helbreder på et tidspunkt en dreng, som hans deciple havde opgivet at helbrede. Jesus svarer, da de spørger, hvorledes han kunne helbrede drengen, når det ikke lykkedes dem, at de er for svage i troen.
Hvad er din holdning til helbredelse ved bøn og håndspålæggelse? Tror du, at vi alle ville være i stand til at helbrede, hvis vi var stærke nok i troen?

Svar: Vi mennesker har fået tildelt forskellige gaver af Gud. Nogle kan skrive fantastisk. Andre kan male. Andre har evner til at synge eller tage sig kærligt af børn. Hvert menneske sin nådegave. Jeg er også ombevist om at nogle mennesker har fået den gave af Herren at kunne helbrede. Disciplene fik tildelt denne nådegave og gennem historien har vi gang på gang set at Gud stadig giver nogle mennesker disse gaver.
 

Spørgsmål 29 - stillet d. 1-9-05:

vi er to piger fra min klasse der leger at vi skal giftes, og så vil jeg godt høre hvad du siger når du snakker til dem der skal giftes?

Svar: Vi snakker om hvordan brylluppet forløber. Hvordan brudeparret skal gå og hvor de skal sætte sig og om de vil have kirken pyntet og hvilke salmer de gerne vil have sunget. Kort sagt en grundig og detaljeret gennemgang af hele bryllupsceremonien. Og så snakker vi om ægteskabet og jeg betoner at kærlighed ikke bare er et spørgsmål om følelser. Men kærlighed er også viljen til at ville have hinanden. Også den dag man løber ind i ægteskabelige problemer. I tilspørgslen ved brylluppet lyder det: Vil du have... Vil du elske...vil du ære. Ordet vil betoner  en indsats for at få ægteskabet til lykkes så man ikke skal ud i en skilsmisse efter et par år.
 

Spørgsmål 28 - stillet d. 13-8-05:

Hej Stender. Jeg skal konfirmeres her i år, men jeg er lidt i tvivl om noget. Skal man  konfirmeres i hvidt? Eller er det ok at blive konfirmeret i en anden  farve, fx tyrkis?

Svar: Kære Kira! Det er op til dig og dine forældre. Alle farver accepteres. Hvidt er traditionelt farven for glæde og fest. Tyrkis kan man opfatte som himlens farve.
 

Spørgsmål 27 - stillet d. 12-7-05:

Kan en katolik og en kristen gifte sig?
Hvilken kirke skal man evt vælge eller skal den ene konvertere før et giftemål kan forestå.

Svar: En katolik er bestemt også kristen og tror ligesom os lutheranere på Faderen, Sønnen og Helligånden. Hvis man som medlem af folkekirken vil giftes med en person der er medlem af den katolske kirke er det ikke noget problem. I folkekirken er det sådan at bare den ene part skal være medlem af folkekirken for at kunne blive gift her. Sådan har katolikkerne det også. De vier gerne en katolik med lutheraner. Ved sådanne bryllupper, både i den lutherske og katolske kirke, vil der ofte medvirke både en luthersk og katolsk præst.
 

Spørgsmål 26 - stillet d. 10-4-05:

Hvorfor går man i kirke om påsken....

Svar: For at blive glad! Det er vidunderligt at komme op i kirken påskemorgen og høre at Jesus er stærkere end døden. Det er bedre end når FCK banker Brøndby!

Spørgsmål 25 - stillet d. 4-4-05:

Vi har et emne i skole: Folkekirken .. hmm vi ville spørge om hvorfor man er kristen ?

Svar:  Ved dåben bliver vi kristne. I er formodentlig døbt. Det var jeres forældre der traf det gode valg på jeres vegne at gøre jer kristne. Det skal I være glade for. Men vi glemmer hele tiden at vi er kristne. Derfor må vi i kirke hver søndag. Ikke bare for at høre at Gud elsker os. Men også for at få at vide hvilke forpligtelser vi har overfor alle vore medmennesker. Også dem der ikke er kristne.

Spørgsmål 24 - stillet d. 4-4-05:

Har projekt-uge og vi har om organdoner. hvorfor ønsker man at blive organdoner? hvad blir oftest brugt? hvilke organer kan afgives? hvornår er man doner? er der andre regler inden for donation i norge og sverige? Hvor mange mennesker dør i danmark hvor de ku havde fået nye organer?

Svar: Der er mange af dine spørgsmål jeg ikke kan svare på. Du kan søge på Internettet og finde alle de praktiske forhold beskrevne i forbindelse med organdonation. Men en ting kan og vil jeg gerne svare på. Nemlig hvorfor man bliver organdoner. Det skyldes sikkert en fornemmelse af at man har livet til låns. Også sine organer. Og når man ikke længere har brug for dem, hvis man skulle komme ud for en tragisk ulykke og blive erklæret for hjernedød og alligevel have velfungerende organer, så vil man gerne give liv videre.  Det er da fantastisk at man i moderne tid har den mulighed at kunne elske sin næste selv når man er død.  Held og lykke med dit projekt. Poul Joachim Stender
 

Spørgsmål 23 - stillet d. 30-3-04:

Efter at have set Go´morgen Danmark hvor du har "optrådt", ja så må jeg lige sende dig en hilsen. Dine indlæg er utrolige morsomme, håber at se flere af "dine meninger
Jeg er ikke ligefrem den store kirkegæ¦nger, men er dine gudstjenster lige så underholdende, ja så kunne jeg godt fristes  til at besøge Jeres kirke når jeg er på besøg/weekend ved min far.
Ja det var jo ikke et spørgsmål, men jeg måtte lige sige dette. ha´ en god dag.
Mange hilsner fra dorthe Larsen.

Svar: Du er altid velkommen! Jeg tror det er vigtigt at gudstjenester også er underholdende. Humoren er det redskab der kan åbne os for evangeliet. Der er ingen tvivl om at Jesus  har benyttet humoren for at få sit budskab igennem. Desuden: Vorherre må have en god portion humoristisk sans for at holde os mennesker ud.
 

Spørgsmål 22 - stillet d. 23-1-04:

Tak for en dejlig gudstjeneste. Prædiken var klar og vedrørende og Nadveren god. Vi husker ikke at have oplevet en så sanselig nadver nogensinde. Vil du dele opskriften på brødet og navnet på vinen med os!
Tak fra Lisbeth & Ole Ekstrand, Roskilde

Svar: Tusind tak for jeres venlige ord. Vor altervin er en Pineau des Charentes. Legenden fortæller at vinen blev opdaget ved en fejltagelse i det 16. århundrede. En vinbonde i Cognac kom uforvarende til at hælde ugæret druesaft på et fad, som stadig indeholdt cognac. Vinbondens skuffelse var stor, da han opdagede, at fadets indhold ikke ville gære, så han stillede fadet i et mørkt hjørne og prøvede at glemme alt om sit uheld. Da han nogle måneder senere smagte på indholdet, blev han glædelig overrasket. Sådan blev portvinen til.

Altervinen i Kirke Saaby består af 3/4 frisk druesaft og 1/4 cognac. Dernæst er den lagret min. 5 år på egetræsfade, der giver den en meget intens og fyldig smag. Vort alterbrød er udviklet af bageren i Hvalsø. Efter mange forskellige forsøg med andre brød er vi nået frem til det brød I smagte i kirken. Ved de store festdage serveres nogle særlige speltbrød.
 

Spørgsmål 21- stillet d. 5-1-2004:

Jeg er troende og vil gerne høre gode præster forkynde, men jeg kan ikke forstå, at det behøver at være så inderlugt kedeligt at gå i kirke? Det føles som en langtrukken parodi af noget der er forældet, lange kedelige salmer vi ikke kan synge med på underlige ritualer vi ikke kan forstå. Hvorfor skal vi ikke gå glade ud fra kirken og føle glæden mens vi er der????
 

Pia Brodersen
Skanderborg

Svar:

Du har ret og uret på en og samme tid. Du har fuldstændig ret i at vi i folkekirken skal arbejde hårdt for at gøre gudstjenesten så smuk og opløftende og medrivende som overhoved muligt. Det er vigtigt at præsten prædiker så alle kan forstå det. Både børn og voksne. Og en prædiken må gerne være både sjov og underholdende. Det er nødvendigt at vi ikke kun synger lange, langsomme salmer. Må også prøver at få nye melodier og salmer i brug. Det er et "must" at gudstjenesten taler til alle sanser. Også smags, lugte og følesansen. Vi har meget at lære og hvis vi ikke har nogle som dig der holder os til ilden, så går vi i stå.

Men samtidig har kirkegængerne også noget at lære. For første kan man ikke forvente at forstå en gudstjeneste første gang man møder op. Det kræver lidt øvelse ligesom man ikke fatter fodboldspillet hvis man ikke sætter sig ind i reglerne. Jo mere man sætter sig ind i gudstjenesten og prøver på at blive en deltager frem for en tilskuer, jo mere bliver man revet med. For det andet findes der virkelig salmer hvis melodi og tekst er helt fantastiske. Men ikke første gang man synger salmen. Så virker den måske kedelig. Men jo mere man synger salmen jo mere optaget bliver man af den. Tænk på julesalmerne. Vi elsker dem! Men hverken deres melodi eller tekster er bedre end de andre salmer. Vi har lært at holde af dem ved at bruge dem.  Ligesom man også kan lære at holde af et menneske der ved første møde synes kedsommelig, men ved nærmere bekendtskab er et spændende fund. 

Det er yderst vigtig at man forlader gudstjenesten gladere end man kom. Evangelium betyder glædeligt budskab. Hvis man går trykket fra gudstjenesten er der et eller andet der er gået helt galt. Enten har præsten ikke formået at gøre sit arbejde ordentlig eller også er man gået ind til gudstjenesten med så mange fordomme og negative forventninger at man ikke har kunne se andet end det man forventede.

Jeg kan ikke sige andet end: prøv at gå i kirke igen og synes du fortsat gudstjenesten er kedelig og trykkende efter et par gange, så tal med din præst og fortæl hvordan du føler. Måske har nogle gode forslag til forbedringer.

De bedste hilsener
Poul Joachim Stender
 

Spørgsmål 20 - stillet d. 1-12-2004:

I forbindelse med den debat, der løbende er omkring manglen på organdonorer, mener jeg at have hørt et sted, at det ikke var i overensstemmelse med 'reglerne', om man så må sige, at være organdonor hvis man skulle følge Bibelen/Guds ord.
Håber du kan opklare dette (og evt. udrede misforståelsen)

På forhånd tak
Hilsen Carina

Svar: Jeg kan slet ikke se at der er noget i kristendommen der taler i mod organtransplantation. Vi har allerede i mange årtier praktiseret blodtransfusion som også er en slags transplantation. Altså en overføring af levende celler fra et individ til et andet. Det etisk vigtige i forbindelse med transplantation er respekt for hinandens ønske. Ønsker en person ikke at afgive et organ, så man respektere det. Jeg betragter det at give et organ som en næstekærlig gerning. Vi har vort hjerte, vore nyrer og lunger, ja alt hvad vor krop består af til låns. Det er en god tanke at man kan give det videre man har til låns, når man ikke selv længere kan bruge det. Lige så lidt som man brug for sine penge i graven, har man brug for sine organer. Kan Gud opvække os efter vi er blevet kremeret og ligger i en urne, kan han vel også opvække os uden f.eks. en lever.

 

Spørgsmål 19 - stillet d. 5-11-04:

Det er et dejligt spørgehjørne, men kan det også bruges til debat eller bliver det for meget? Jeg skulle juleaften redegøre for præstens prædiken her i hjemmet - jo jo der sættes gang i tankevirksomheden og der reflekteres, men jeg kunne jo umuligt vide hvad præsten mente, derimod fik jeg helt sikkert at vide at husets datter ikke var enig heri. Jeg mener, det var ikke de bedste ods jeg kom til at sidde med. Nu gør det jo ikke noget vi er uenige, det åbner bare for muligheder, men hvad gør man i andre familier? Er det mon kun her præstens juleprædiken har ligeså stor betydning som Dronningens nytårstale?
På forhånd god jul

Svar: Det ville være vidunderligt hvis præstens prædiken juleaften og resten af året ville have lige så stor betydning som Dronningens Nytårstale. Jeg er sikker på at alle præster giver den hele armen juleaften når der skal prædikes. Den aften er der mulighed for at få mange i tale i sognet. Det værste ved en prædiken er ikke hvis den vækker til modsigelse. Det værste ved en prædiken er hvis den overhoved ikke vækker til noget som helst. Dette spørgehjørne er et udmærket sted til at diskutere mine prædikener om søndagen. For jeg prædiker hele året rundt. Her kan man skrive om præstens prædiken. Hvad man forstod, hvad man ikke forstod, hvad man var enig i og hvad man på det kraftigste tog afstand fra. Jeg vil glæde mig til en god debat.
 

Spørgsmål 18 - stillet d. 27-10-04:

hej jeg heder kamilla jeg arbejder sammen med en der hedder nicolaj. vi vil gerne spørge dig om noget...
hvordan var troen for 100 år siden.. kram

Svar: Kære Camilla og Nikolaj

Hundrede år siden? Det må være omkring 1904. På det tidspunkt var det blevet besluttet at kirkerne skulle have menighedsråd. Man kan sige at der blev indført demokrati i kirken. To kirkelige retninger prægede Danmark. Grundtvigianismen og Indre mission. Men i 1920'erne kom en ny retning ind i dansk kirkeliv, der fik navnet Tidehverv. Tiden var præget af industrialisering og det man kalder sekularisering dvs. at kirkens verden var en verden for sig der ikke greb ind i samfundslivet.  Om folk har været mere troende dengang end de er i dag ved jeg ikke. Men man var nok mere præget af de kirkelige retninger end nu, hvor de synes at have tabt deres betydning.
 

Spørgsmål 17 - stillet d. 11-10-04:

Jeg vil gerne vide hvordan jeg kan få en ny navneattest da min er bortkommet under flytning. Problemet er at jeg er bosat i England. Kan det ordnes over telefonen eller per brev?

Svar: Når man skal have en ny navneattest eller dåbsattest henvender man sig på kirkekontoret det sted man bor. De nye elektroniske kirkebøger gør det muligt for præsterne eller kordegnene alle steder at lave en ny attest. Man behøver derfor ikke at henvende sig til sognet hvor man er navngivet eller døbt. For at få udleveret en navneattest eller dåbsattest skal man afhente den personlig og fremvise billedlegitimation. Den kan også, hvis man f.eks. bor i udlandet, rekvireres skriftligt og herefter blive tilsendt.
 

Spørgsmål 16 - stillet d. 4-10-04:

Da jeg tit arbejder i weekender har jeg et ønske om at der var gudstjennester om eftermiddagene ligesom i Hvalsø bare en gang om måneden. Hvorfor jeg ikke bare bruger Hvalsø Kirke! Fordi det ikke er min kirke. Hvorfor kommer jeg ikke bare de søndage jeg kan! Jeg har prøvet , men det kan jeg ikke. Jeg har brug for at låne et hjørne af kirken og bare være mig selv i mens du " siger et eller andet". Det med at hilse på hinanden og komme hinanden ved. Det har jeg ikke brug for . Jeg har brug for enten bare at sidde og fordybe mig i ingenting eller tænke på dem man har mistet gennem årene eller bare lytte til de ord, der bliver sagt. Måske finde en indre fred, så man ser lidt lysere det hele igen. Et pust som sender en lidt videre igen.
Jeg kan psykisk ikke overvinde mig til at komme en søndag, hvis jeg ikke " bare" kan få lov til at være mig selv i min egen kirke bare en halv time en dag kl. 17.00 f.eks.
 

Svar: Jeg havde ikke noget i mod at begynde nogle hverdagsandagter i Kirke Saaby kirke ligesom de har i Hvalsø. Jeg tror bare ikke der ville dukke nogen op. Det kræver en større by med butikker omkring kirken, sådan at folk spontant dumper ind til andagten. Kirke Saaby kirke er åben hver dag fra kl. 8 til 16. Kirken er opvarmet. Man kan gå ind i den. Tænde et lys i lysgloben. Sætte sig ned i det smukke rum og bede en bøn. Selv om der ikke er en hverdagsandagt, er der alligevel mulighed for at bruge kirken. Men jeg vil tænke over hvad du har sagt. Måske kunne man lave et eller andet i den stil engang om måneden som et forsøg. I alt fald mange tak for dit spørgsmål.
 

Spørgsmål 15 - stillet d. 19-5-04:

Er det, efter din mening OK at omtale pinsen som Kirkens Fødselsdag?
Christina Hjøllund

Svar: Spørger du danskerne om hvorfor vi fejrer pinse ved de fleste det ikke. Det er en skam. For pinsen er en vidunderlig fest, hvor vi fejrer at Helligånden kom over disciplene på en måde der gjorde at de følte at Kristus igen var hos dem.  Jeg synes godt man kalde pinsen for kirkens fødselsdag. For Helligåndens komme gjorde det muligt for de første kristne at skabe en kirke, hvor Gud kunne være levende tilstede. Hvad ville det nytte at have en bygning hvor man tilbad Kristus, hvis Guds ånd ikke var der og gjorde ordene om Jesus levende?  Det er ikke nemt at huske pinsen hvis man ikke også har nogle særlige ting man spiser i pinsen. Så jeg foreslå flamberet rød tunger. (Rødtunger er en fladfisk) Som tunger af rød ild kom Guds ånd over disciplene den første pinse. I Apostlenes Gerninger kapitel 2 kan du læse mere om pinsen. Og den bedste salme der findes om pinsen er: I al sin glans nu stråler solen af N.F.S. Grundtvig.

Spørgsmål 14 - stillet d. 11-5-04:

Kan du allerede nu oplyse mig om hvad tidspunkt konfirmanderne d. 1 maj 2005 skal være i kirken og hvor langt tid konfirmationen varer???
Med venlig hilsen Susan Højberg (mads & Julies mor 6 y og 6 x)

Svar: Alle konfirmationer finder sted i Kirke Saaby kirke den sidste søndag i april og den 1. søndag i maj. Tidspunktet er 10.30. Og gudstjeneste og fotografering er afsluttet omkring kl. 12.

Spørgsmål 13 - stillet d. 23-3-2004:

Vi er to piger fra Svendborg der har projektuge. Vi har om troens betydning! vi håber du vil svare på vores spørgsmål. det ville være til stor hjælp. på forhånd tak!
hvordan vil du forny kirken så der kommer flere mennesker hver søndag?
hvordan blev kirken brugt for 100 år siden?
hvordan vil vi bruge kirkenom 100 år?
hvad betyder det for troen at mennesket har tilegnet sig så meget viden?
tror du samfundets udvikling har betydning for troen?

Svar: Kære fynske piger. Hvis jeg, for at få folk i kirke, skal prædike reinkarnation og rose hyklerne og stimulere folks trang efter flere penge, så lad bare kirken lukke. Så er jeg ligeglad om der kommer flere i kirke. En kirke kan aldrig få succes. For det der blive sagt i kirken er jo upopulært. Vi får godt nok at vide at Gud elsker os, men i samme åndedrag bliver der også sagt at vi lever livet forkert og skal tænke mere på både Vorherre og vort medmenneske. Men der er en del ting vi mangler i kirken. Først og fremmest mere lidenskab og sanselighed. Folk skal kunne mærke på både præsten og menighedsrådet at de har noget på hjertet og er dybt engageret. Der er intet der smitter som andres begejstring. Dertil kommer at gudstjenesten skal appellere til alle vore 5 sanser. Det skal også være en gudstjeneste for vor krop. Men først og fremmest mangler vi jer. Fynske piger og fynske drenge. Unge mennesker fra hele landet. Fornyelsen kommer hvis I dukker op til gudstjenesterne, går ind i menighedsrådene, giver jeres meninger til kende.  Vi har brug for et ungdomsoprør!
 
Kirken blev for 100 år siden brugt til det samme som nu.  At give menigheden trøst og styrke og glæde med Guds ord og vore to sakramenter. Dåb og nadver.  Kirken blev også brugt til at yde sjælesorg. Præsten talte med folk om deres problemer. For 100 år siden var man også som kirke engageret i at samle penge ind til folk i nød eller på anden måde hjælpe fattige og syge.  Disse opgaver er fortsat vigtige for en kirke i dag. Om 100 år vil vi bruge kirken på samme måde som vi altid har brugt den. Forhåbentlig er kirken fulgt med tiden og der bliver prædiket og sunget anderledes end i dag. Men jeg er sikker på at vi vil bruge kirken fordi vi har fundet ud af, at alt det der betyder meget for os, vor elskede, vort helbred, vore børn, forældre, mad, sex osv. osv. er nogle gaver som Gud har givet os Det er noget vi ikke bare kan hente i den nærmeste kiosk.

Hvis samfundet fjerner sig totalt fra kristendommen, så vil befolkningen følge med et langt stykke hen ad vejen. Men man kan ikke i længere tid undertrykke et menneskes trang efter det guddommelige.  Selv om vi får mere og mere teknologi og viden, så er vi ikke blevet lykkeligere. Vi har fået længere liv, men længes efter mere liv. Vi har anskaffet e-mail og fax og mobiltelefon, men er ikke blevet mindre ensomme. Det kan godt være at vi har mere viden end andre generationer har haft. Men vi er ikke vise. Den vise indser nemlig at livet ikke kan leves uden Gud, der er med os både når vi lever og når vi er døde. 
 

Spørgsmål 12 - stillet d. 15-3-2004:

Vi er et par der gerne vil vies udendørs til en sommerfest i en klub som vi er medlem af.jeg har ladet mig fortælle at det ikke kan lade sig gøre da der ingen præster er som må gøre det.Så vil jeg gerne spørge om det da kan være rigtigt at det ikke kan lykkes os at finde en præst der vil udføre en vielse for os den 12/6

Svar: Det er rigtigt. Vi har ikke tradition i Folkekirken for at vie andre steder end i kirkerummet. Vi vier til gengæld meget gerne i vore kirker, der er ligeså smukke som naturen. Kirken er et godt sted at begynde et ægteskab. Så kan man bagefter gå i klubben og feste. Må lykke og velsignelse følge jer i jeres kommende ægteskab.
 

Spørgsmål 11 - stillet d. 7-3-2004:

Hvad gør man, hvis man gerne vil have nogle oplysninger fra kirkebøgerne?  Og vil der stå navne, adresser mm på alle der er døbt i sognene?
Gitt Petersen

Svar: Kære Gitt Petersen

Hvis du vil have oplysninger fra en kirkebog skal du henvende dig til præsten i det sogn, hvor du mener oplysningerne findes. Hvis de tilførsler du søger ikke er over 100 år, har du ikke mulighed for selv at se finde dem frem i kirkebogen. Det må præsten gøre. Du har kun lov til at lede efter oplysninger der er relevante for dig selv. Man kan med andre ord ikke snage i andres folks personlige oplysninger. I nogle tilfælde, navnlig i de nyere kirkebøger, er adresser tilgængelige. Sørger du oplysninger der er over 100 år gamle, nogle gange bare 70-80 år gamle,  bør du henvende dig på landsarkivet.


Spørgsmål 10 - stillet d. 2-2-2004:

Jeg vil gerne vide, om ordet septuagesima har anden betydning, end at der er 70 dage til påskesøndag (lige knapt) og hvornår betegnelsen opstod. Hvorfor begynder bodsfarven lilla i kirkeåret allerede før fastelavn?
Christina Hjøllund

Svar:
Det er rigtigt at septuagesima betyder ca. 70 dage før påske. Den næste søndag hedder sexagesima, der betyder ca. 60 dage før påske. Nedtællingen til den store påskefest er begyndt. Helligtrekonger-tiden, der er en slags efterfest for julen, er til ende. Tiden, hvor vi skal forberede os til påsken, er begyndt med septuagesima-søndag. Derfor skifter den liturgiske farve. Helligtrekongertiden er grøn og fuld af håb og vækst. Vi lever jo højt på julen. Men septuagesima, sexagesima, fastelavnssøndag og hele fasten er lilla. Den lilla farve er bristefærdig af forventning. Vi ser frem til Kristi opstandelse. Men samtidig har farven også en snert af bekymring, smerte. Vi kender jo den lidelse Kristus skal igennem før han påskemorgen opstår fra de døde.  Septuagesima ligger tæt op af ordet septuaginta, der også betyder 70. Septuaginta, også omtalt som LXX, er den ældste græske oversættelse af hele Det gamle Testamente.

Spørgsmål 9 - stillet d. 28-1-2004:

Jeg fandt denne side ved en tilfældighed da jeg søgte informationer om Ærkeenglen Gabriel. Min interesse heri er at finde mere information omkring påstanden om at denne skulle være en kvinde. hvor kan jeg finde mere information om dette emne?

Svar: Når nogle, og jeg hører til dem, hævder at Gabriel er en kvindeengel så skyldes det at ærkeenglen er beskrevet som stående ved venstre side af Gud. Venstre er normalt den side som kvinderne opholdt sig på i kirken. Desuden er Gabriel, takket været at hun mødte op og fortalte jomfru Maria at hun skulle føde Guds søn, blevet forbundet med graviditet at det har været svært ikke at identificere hende med en kvinde. 

Spørgsmål 8 - stillet d. 20-1-2004:

Kære Pastor Stender, - mit barnebarn Signe skal konfirmeres til april og et af kravene i forbindelse med konfirmationsforberedelsen er deltagelse i 8 Gudstjenester - og hvad er nærmest (og kan forbindes med fortællinger fra mormors barndom, se huset hvor hun er født, holdt ferie og m.m.m)jo, det er især at besøge den kirke hvor mormor er døbt, - så derfor glæder vi os til at køre til Kirke Såby Kirke, hvor jeg ikke har været siden Harry og Camilla Vedel fra Avlsmosegård blev begravet, - og det er rigtig mange år siden. Nu skal jeg komme til mit spørgsmål: Kan vi, Signe og jeg deltage i kaffedrikningen og snakken bagefter? Naturligvis mod behørig betaling eller til collekt'en?
Med venlig hilsen
Lene Nissen

Svar: Alle er hjertelig velkommen til at deltage i kirkekaffen efter gudstjenesten. Vi har landets bedste kirkebar i våbenhuset med god, aromatisk kaffe og iskolde sodavand. Ved særlige lejligheder er kaffen skiftet ud med champagne eller vin. Selvfølgelig koster det ikke noget. Det er os en stor glæde hvis I vil deltage. Glæder mig til at konfirmere Signe. Jeg har nogle pragtfulde konfirmander i år.
 

Spørgsmål 7 - stillet d. 26-11-03:

hej stender jeg tror vi alle er er meget rørt af kims fars begravelse vi sørger alle og er dybt berørt og føler med ofrende men er det ikke svært at lade være med at græde til sådan en begravelse
mads katrine og stine.

Svar: Da Kims far blev begravet stod jeg også ved ved rustvognen og kæmpede med tårene og der gik lang tid før jeg havde samlet mig igen. Nogle begravelser kan man ikke ryste af sig.  I burde gå op i kirken, hvor vi har åbent hver dag fra 8-16. Vi har også søndags åbent. Så kan I tænde et lys i globen for Kim, hans søster og mor og bede en bøn til Kristus om at han skal hjælpe dem med at komme gennem sorgen. Mange hilsener fra jeres præst

Spørgsmål 6 - stillet d. 26-11-03:

Vi er igang med at en opgave her på Niels Brock, og vi skal bruge indbyggertallet i Kirke Saaby, jeg ville høre om det var noget De kunne hjælpe med?
Sonja Larsen

Svar: I Kirke Saaby sogn er der ca. 2.950 indbyggere. De fleste er medlem af folkekirken.
 

Spørgsmål 5 - stillet d. 10-11-03:

hvilke dele af højmessen må præsten eventuelt synge (messe), altså i modsætning til at fremsige teksten? Hvornår fik man denne valgfrihed?
Hanne Dabelstein

Svar: Jeg vil ønske jeg kunne messe. Det er meget smukt. Præsten har lov til messe bønner og bibellæsninger, velsignelsen, salutationen osv.  Det er der bare ikke praksis for. Normalt messer præsten ordene: Herren være med jer, indledninger som: Dette hellige evangelium skriver ...., velsignelsen og måske også nogle af bønnerne. Min far, der var præst på Falster, messede engang en hel gudstjeneste. Det bad menigheden ham om aldrig at gøre igen. Hvornår vi fik valgfriheden mellem messen og oplæsning ved jeg ikke.
 

Spørgsmål 4 - stillet d. 10-11-03:

Tillykke med din kogebog -GENIAL ide. I den forbindelse har jeg fået endnu en ide i den retning, og du må være manden, der kan føre den ud i livet. Det er så moderne med arrangementer som " sådan levede man i vikingetiden" osv.  Et minikonfirmand eller et konfirmand oplæg over en fredag -lørdag kunne være " sådan levede Jesus" her tænker jeg på måden at sove, spise, lære, vandre mv. simpelthen kopiere de kendte koncepter og overføre det til kirken.

Svar: God ide. Jo mere kristendommen indlæres gennem alle 5 sanser, jo bedre hænger den ved. Jeg vil tage ideen til mig. Gennem årene har vi lavet en del kirkespil her i byen med titler som Jesu kone, Rettergangen, Zapperen og Aldrig mere en 9. april. Disse store teaterstykker var en sanselig indlæring af nogle af de værdier som kristendommen står for.
 

Spørgsmål 3 - stillet d. 18-8-03:

Hvis man har personlige problemer, kan man så benytte dig? Jeg  mangler min tro. Jeg vil så gerne tro på noget, men kan ikke helt forlige mig med tanken om en almægtig Gud.
I den Katolske Kirke, går man i skriftestolen. Hvad gør man i Den Danske Kirke? Bestiller man tid?  Kan man overhovedet benytte sig af dig, når man ikke er udøvende kristen?

Svar: Præster kontaktes dagligt af mennesker der gerne vil have hjælp. Præstekontoret, også i Kirke Saaby, er på mange måder en skriftestol. Her kan man snakke med præsten om alt. Præsten har tavshedspligt og kigger ikke på uret under samtalen. De fleste præster har stor erfaring med at tale med folk både om deres glæder og sorger. Alle er hjertelig velkommen hvadenten man går meget eller lidt i kirke. Det er god ide at ringe til præsten og aftale en tid.
 

Spørgsmål 2 - stillet d. 27-7-03:

I skoleåret 2004/2005 vil 7. klasserne "hedde" 7x og 7y på Kirke Såby skole. Er det muligt at få oplyst konfirmationsdatoerne på disse 2 klasser ?
Annette Pedersen

SVAR: Konfirmationer i 2005 finder sted på den måde at 7 x konfirmeres sidste søndag i april og 7 y første søndag i maj

Spørgsmål 1 - stillet d. 1-6-03:

Præsten ved Fredensborgslotskirke udtalte i en udsendelse lørdag d. 24 maj at alle engle var hankøn, undtaget herfra var ærkeenglen Gabriel, men Gabriel er et drengenavn og betyder Guds mand, så hvordan hænger det sammen? 
Har jeg ikke hørt godt nok efter?

SVAR: Gabriel siges at sidde til venstre for Gud, hvad der skulle være bevis for at hun er kvinde. I de danske kirker var venstre kvindesiden. Det var også i venstre side af kirken man havde kvindedøren. Kvinder befinder sig fortsat i venstre side af kirken i lande som Grækenland. Når Gabriel i mange kilder benævnes som en kvindeengel kan det også skyldes at hun så uløseligt er forbundet med befrugtning.

 

BEMÆRK NAVN OG EMAIL SKAL UDFYLDES 

Dit spørgsmål:
Navn (valgfrit)
Adresse: (valgfrit)
Postnr og by:(valgfrit)
E-mail: (valgfrit)
Hvis du har udfyldt navn og/eller email må dette så skrives på siden :